söndag, juni 06, 2010

gör något annat.


Under gårdagens promenad på 1,06 mil kring stockholms ström och höjder så noterade jag att Café Kladdkakan i Gamla stan är väldigt knäppa.

Namnet på caféet lockar ju verkligen och ger lovande associationer , men man blir snabbt besviken. Mina ögon dansade över dess myriader av menyer i jakt på något kladdigt att någon gång i framtiden sätta tänderna i, men nej. inte en klibbig eller ens torr kaka så långt ögonen kunde nå.

Däremot så noterade jag dess att dess otroligt knäppa skylt, den sk. huvudskylten som var placerad precis vid ingången basunerade ut följande:

"Welcome in and order food or something to drink"
-Förutom den pinsamma svengelskan så tycker jag det är lite intressant att Café KLADDKAKAN bara vill att man ska äta mat eller dricka något.

"Try our speciality - Healthy Plate"
-Ni heter Café K L A D D K A K A N, vet ni ens vad det betyder? det är ju motsatsen till healty plates, iallafall för allt utom själen.

Ärligt, fatta om deras special, istället för att vara mesiga "healthy plate":s var "claddy plate" en stor tallrik fylld med kakor, klet, kladd och kladdkakor. Sånt skulle kakälskare från hela världen vallfärda till.

Jaja, finns väl mer saker man kan engagera sig i, men detta rörde mig verkligen.

Och ja, råkar lyssna på lugna favoriter ibland och retar mig på följande:
1) varannan låt de spelar är inte speciellt lugn.
2) de har röster som hela tiden tjatar och säger "lugna favoriter, med mest musik" följt av lite hjärndött svammel, typ 10 radioreklamsnuttar och sen lite mer svammel, lite nyheter, och sen, jo ni gissade rätt, en olugn favorit.
3) retar mig dubbelt på dess reklam. sjuuuukt irriterande. som gratisspotify, fast man får inte välja låtarna, och någon försöker lura en att olugna låtar är lugna.

Inga kommentarer: