tisdag, december 29, 2009

alexander korzer-robinson aka copycat


Tja, jag har sedan länge beundrat legenden Brian Dettmer för hans sätt att skära och skapa konstverk av gamla böcker. Han har ju skurit i böcker sen typ år 2000 och har nått framgångar och uppmärksamhet världen över för sina verk.

Men, nu råkade jag snubbla över Alexander Korzer-Robinson. En berlinfödd "konstnär" som enligt hans egen artist statement:
Despite pursuing a career in psychology, I felt a yearning to take my life in a new direction. This path has led me to this form of expression - objects made from antique books. mer eller mindre kom på idén att skära i böcker helt själv, och från ingenstans har han skurit och sålt böcker under hela 2009.

Jag tycker det är inget fel att inspireras, jag har själv skurit en bok i stil med Brian Dettmer, men jag skulle aldrig visa den, eller presentera den, utan att nämna varifrån jag fått idén.

Smått skandalöst att bara sno sådär, liksom ta äran för någon annans arbete, det är sånt som i mina ögon skapar framtida blodsnemisisar. Iallafall, Alexander, om du läser detta, du är numera på min shitlist, din copycat du.

Ps. att Alexander sen är duktig, som ni ser på bilderna ovan, hör inte dit, han borde städa bland idéstöldsskeletten i garderoben.


Inga kommentarer: