tisdag, april 21, 2009

Civilkurage


Tidigt imorse när jag efter en ofattbar försovning åkte i bilen till jobbet så hörde jag på morgonpasset i P3, de talade om civilkurage.

Ofattbar försovning: telefonens väckarfunktion var ställd, och Havanna vaknar alltid vid tidig morgon, så jag var dubbelt garderad. Men telefonen ringde inte, och Havanna sov för första gången sen på BB över 7 timmar på en natt. Teorier på mitt jobb gjorde gällande att Havanna var uppe och stängde av mobilen. Motivet var antagligen att jag skulle få sparken, så hon fick ha mig hemma oftare.

Bilen: Körförbudad och vinterdäckad, men dammsugen inuti och snart uppfixad inför stundande försäljning och besiktning.

Morgonpasset: Programmet har blivit riktigt grymt på sistone, sen de nya gänget tog över. Riktigt imponerande och riktigt trevligt. Varmt, vasst och roligt. De blir lite som ens kompisar i öronen på morgonen.

Civilkurage: Då jag hörde programmet så tänkte jag för mig själv att nästa gång mitt civilkurage testades så skulle jag göra något åt det. Men idag på väg hem från jobbet så stod en uteliggar-alkis och kissade i en golvbrunn mitt på perongen på Hötorget. Och jag sa inte ett knyst, visserligen var han precis klar då jag anlände, men jag såg kissdropparna kring golvbrunnen, hand fumliga försök att knäppa byxorna samt hans varma stora nödigsfria leende. Men ett "öpp öpp" borde jag ha kunnat kosta på mig. Jag skylle främst på att jag hade mp3 musik i mina lurar, och att jag darför inte vågade säga något då jag inte hade kunnat garantera att det jag sa var med rätt ljudnivå. Av hänsyn gemtemot de andra på perongen alltså.



2 kommentarer:

Alkisen sa...

Bättre kan du.. jag ska inte behöva vara en attention-whore så där för din personliga utveckling.

Ola sa...

Hah! Som om du gjorde det för min skull? Solklar efterkonstruktion.