lördag, februari 13, 2010

nu ska jag skriva något som kändes viktigt att skriva om men som många kanske kommer tycka är en knäpp åsikt:

Det handlar om det här med välgörenhet. Och det handlar om det här med Haiti.

Idag när jag satt i bilen för att jag kände mig tvungen att lämna huset efter min vinterkräkis så råkade jag radiozappa in på låten Everybody Hurts. Lyssnade inte så noga i början men trodde att jag lyssnade på REM:s vanliga version, men insåg efter ett tag att Herr Stipe lät pinsamt lik Mariah Carey, insåg då att jag antagligen hade med en välgörenhetssingel att göra.

Och ja, mycket riktigt, kulturbloggen bekräftar det jag trodde.

Nu till det som jag ska säga. Jag tycker att det känns lite fel, och det slog mig i bilen, när jag tvingades genomlida världsartist efter världsartist som gjorde allt de kunde för att sjunga skiten ur sin lilla rad i sången, och gjorde allt för att verkligen synas och höras, det var som om alla som sjöng satt på rad på världens största unisextoalett, och tog i från tårna, och det som slog mig var att jag tycker de kan göra mer. MYCKET MER.

Här har vi ett gäng miljonärer och i vissa fall MILJARDÄRER. De har blivit det för att de älskar att sjunga och att världen har velat lyssna. Nu ska de hjälpa de i Haiti. Och de gör det genom att göra det de älskar, sjunga. Många av dem kommer tjäna pengar på deras medverkan på singeln, och några kommer återuppliva sina karriärer.

Mariah Carey säger: "Obviously we are all extremely saddened to see the pain and the hurt of the people of Haiti and I feel grateful as an artist to be able to help."

Robbie Williams säger: "I'm very honoured to be asked to contribute to the single. We can all do something to help the people of Haiti - and I urge everyone to do what they can."

Robbie ber alla att göra allt de kan för att hjälpa de på Haiti. Varför gör inte han och de andra artisterna det då? Varför gör de bara det de älskar?

Nu vet jag visserligen inte hur alla dessa artister har engagerat sig i Haiti förutom den här singel. kan tänka mig att de skänkt ngn promille av sina månadsintäkter eller liknande. Men jag är rätt säker på att någon av dem är självgod nog att bara luta sig tillbaka och tryggt känna att de gjort sitt.

En win win situation liksom.

vad jag själv gjort för Haiti, inget vad jag vet tyvärr.

2 kommentarer:

Sara-Vide sa...

Jag har inte heller gjort så mycket. Men jag kan trösta mig med att ingen skulle blivit gladare av att jag sjöng, för det.

Ola sa...

just sjunga kanske inte är det mesta man kan göra bevisligen.