lördag, januari 14, 2012

idag har jag skapat liv



Vet inte om det var min familj, hela Skellefteå eller om det 70-80talet, men när jag var liten så sa man inte vardagsrum, man sa Stora Rummet. Det har liksom hängt kvar, i mitt bakhuvud, tills idag, när jag efter ett rappt toabesök som paus i mitt livskapande klev in i vardagsrummet och utbrast i mitt huvud; "Oj vad det luktar potatis i Stora Rummet"

Det luktade potatis för att jag, precis som dem, pärenen, hade bökat i jord under flera timmar.

20 sorters chili har nu genomgått sin första dag i livet. Ty idag var det stora sådagen.
Se bilden ovan för den stora plantbädden. Se den vakande trädgårdsmästaren i mitten.


Här ser vi CascaBelle, Tjeckoslovakisk Black, Sweet Banan och en med något östklingande namn som jag bara har förkortat Absckz. Ost.


Under en lyxig lunch i Helsingborg så fick jag höra historien om Piment De Padron. Och hur den bara steks lätt och saltas. Och sen serveras som tapas. Det unika med den är att man inte kan se vilka som är mogna resp. omogna, eller vilka som är starka eller ostarka. Detta gör arten till en populär middagslek, likt rysk chiliroulette. Så det vill man ju helt klart bjuda på. Vem får hetta, ej en enda pärla i pannan svetta?


Närbild på trädgårdsmästaren. Med sin klassiska trädgårdsmästarhatt och trädgårdsmästarpipa.


Mer sorter, i 3e odlingsplatsen. I denna låta återfinns den svårodlade "fishpepper" den spännande "Hinkel Hatz Yellow", förra årets nykomling "Blondie" och årets förhandsfavorit "monkey face".

Ska försöka återkomma i ämnet sen, dvs låta er följa de 20 arterna. Kanske listar jag alla namnen, och låter er tippa vilken som tittar upp ur jorden först, vilken som blommar först? vilken som placerar en fullmogen frukt i min mun först.

Inga kommentarer: