måndag, september 15, 2008

Livet på 70 talet - långt hår


Bild på Pappa från köket på Getberget.
Livet på 70talet var ju då lätt brun-mjuggigt, även inomhus. Det är kul med gamla bilder, för saker liksom faller på plats, och man minns saker, av denna bilden så kom följande fram:
a) Pappas långa hår, jag minns hur han berättade att han blivit misstagen för allt från Björn Borg till Ted Gärdestad och tillockmed misstagen för tjej vid några tillfällen , bakifrån gissar jag. Och jag minns hur jag, längtade att få klippa mig, för att mina föräldrar ville att jag inte skulle göra det, det var min egna lilla revolt, fast tvärtom hur andra vanligtvis revolterar.
b) Pappa lagar mat, med samma handgrepp och självsäkra nonchalans såsom jag gör. Att mannen i huset ska laga merparten av maten har jag hemifrån. Här är ett bra exempel på hur mysigt och hemtrevligt det blir av det.
c) Mamma var redan då galen i att klistra färgade fält på kakel. Jag trodde den fasen började långt senare, då vi flyttade till Moröhöjden. Men inser nu att det nog bara var toppen på isberget, Mamma klistrade redan då.
d) Jag är rätt säker på att jag fått min kreativitet (i den mån jag har någon dvs) från min mor, och vem vet, kanske är orsaken till att jag finner mig så hemma på just rutor härstammat från mammas fascination av kakeldekorationer. . .

2 kommentarer:

Unknown sa...

det är så här man bloggar. mer så.

Ola sa...

ser fram emot då du tar upp bloggandet igen. . .istället för microbloggandet.