lördag, oktober 04, 2008

Guldklimp från Skellefteå


Halvdöd av Törst av Fredrik Lindberg.

Fredrik är en gammal vän från Skellefteå som just nu ställer ut på Tyresö Konsthall, nu i helgen är sista chansen att se hans utställning live, tyvärr missar jag den själv och har fått avnjuta hans alster via hans blogg. Han målar drömmar, minnen och landskap på konkava, konvexa och platta ytor. Det hela blir väldigt vackert, sjukt bra och såklart inspirerande.

Jag lärde känna Fredrik då jag hade en fotosession med hans dåvarande band Kilmer, och jag tycker mig känna och se en röd tråd i skapandet, från det ögonblicket till det som fanns då jag skrev den här meningen. Låt mig utveckla:
Kilmer var ett stökigt men bra band, slog underifrån och spretade på ett bra sätt, Fredrik var Skellefteås egen Curt Cobain (främst till utseendet, men även attityd, på ytan dvs, innerst inuti var han såklart snäll) jag minns själv att jag såg dem tidigt en dag på trästock, en gemensam vän missade konserten och frågade mig hur de hade varit, jag svarade:
-de var helt ok, och Frud(läs: Fredrik) blödde massor.
Och jag tycker mig se det ännu, dvs blodet, att det är på riktigt. på viktigt.

Jag har tjatat massor att han ska joina som en av de sista in på 14202041, han har inte bestämt sig än, hjälp mig gärna och tjata, gå in på hans sida och tjata lite.


Inga kommentarer: