måndag, maj 04, 2009

Sanningar om tonfisk


Sanningar om tonfisk:
1) Den har fått sitt svenska namn från engelska Tuna, fast någon har i ett osäkert ögonblick uttalat det fel. Och därefter valt att säga Tonfisk istället för Tunfisk. Tonfisk känns ju enklare att komma ihåg dessutom, då de flesta av fiskarna ser ut att väga uppåt ett ton.
2) Tonfisk är en av myriader av fiskar som jag inte äter, men den ligger nog på min topp10 att äta potentiellt. Fast det ENBART i filé-form. Burkvarianten kan jag inte förstå. Inte hur jag än försöker.
3) Burkvarianten är på min botten top 10 lista över fiskar jag ska äta.
4) Burkvarianten av Tunfisk(använder det rätta namnet) är ungefär samma produkt som sånt där kött och skinka på burk, typ engelska Spam (googla får ni se). Det är mat för krigstider.
5) Tonfisken är ganska fin när den simmar i vattnet, stor och kraftfull.
6) Det verkar vara en sport att håva in en Tunfisk då man är ute och fiskar.
7) Jag har sett färdig tomatpastasås för pasta, smaksatt med tonfisk nedrört i det.
8) Det var inte så roligt att blogga om tonfisk.
9) Det var roligt att göra ett collage om tonfisk.


3 kommentarer:

The pyssler sa...

Tonfisk är mums!

Sandra sa...

absolut!

Ola sa...

Känner jag måste sätta ned foten nu (igen). Tunfisk är INTE mums.