lördag, augusti 14, 2010

att tävla i konst.


Jag har börjat titta på en ny tv-serie, den heter "Work of Art - The next great artist" och handlar om ett gäng konstnärer i USA som ska tävla om ett förstapris på 100.000 dollar och möjligheten att få en egen utställning på Brooklyn Museum.

Än så länge är det intressant att se programmet, men frågan är om det kommer att break:a konstnärer på samma sätt som Idol lyckats skapa etablerade artister.

Av det jag sett än så länge så verkar det vara en intressant program, och hade nog mer än gärna varit med i det programmet eller ett liknande. Återkommer lite i ämnet om hur det går för dem, och för mig som ser det.

När jag kastade mig över datorn för att blogga om programmet och dela med mig med det till er, så råkade jag blicka in på Daniel Miltons blogg, och han bloggar dagsfärskt om en inbjudan han fått att skapa konst till ett elskåp, en tävlig sponsrad av Fortum.

Dock tackade han nej till att vara med, med bland annat hänvisning till att elskåp är fina som de är.

Och först var jag villig att inte hålla med, dvs att en sån tävling kunde vara intressant. Men när jag såg sidan för själva tävlingen, och insåg att de kör de klassiska topplista, rösta, ragga röster på facebook bjäfsen, och sen googlade på el-skåp, och fick se alla fina street-art-verk som använt elskåp. Så kändes det inte så spännande längre. Gå in själv och kolla på bidragen som är där nu, googla sen elskåp. Och se om naturligt uppsprungen konst eller framtävlad/sponsrad konst är bättre.

Min slutsats, man kan tävla i konst, men de ska låta elskåpen vara. Och fortum ska fokusera på att leverera el till mig, med så lite marginal som möjligt.

Inga kommentarer: