tisdag, november 25, 2008

Ofredsår, bevingade citat 1


Jag läser just nu boken Ofredsår av Peter Englund (ni vet, han som snackade så mycket i Fredrik Lindströms senaste program) och gillar den djuplodande historiespäckade berättelsen.

Boken bjuder på en rad sköna citat som jag tänkte presentera eftersom här på bloggen.

här kommer det första:

"de svenska aristokraternas benägenhet att se världen som en farlig och hotfull plats hjälpte till att göra världen till en farlig och hotfull plats - människans bild av världen är på ett sätt mer verklig än verkligheten själv för den styr deras handlingar"

något att tänka på , lägga ned livssäcken och bara bära med sig.

2 kommentarer:

anna wintour sa...

jag gillar denna typ av tavlor

tycker du att min blogg är obehaglig, varför?

Ola sa...

närå, det har jag inte sagt, iallafall inte ordagrant.