fredag, november 07, 2008

OS logotyper

Olympiska logotyper är alltid kul tycker jag, här har vi några(möjligvis alla) som är med och slåss om spelen 2016, dessutom måste det vara väldigt svårt för de designers som gör dem, att veta vad som anses snyggt om 8 år, det är lite lurigt. tänkte beta igenom mina tankar kring dem här nedan:

Ri0
-Det här gillar jag inte alls, verkar vara någon slags spel med brasiliens flagga, dvs färgerna grönt, blått och gult. tycker typografin är urtrist och själva loggan rätt så likaså.

Chicago
-Undrar om de får draghjälp av Obama? Det känns som om man sett den här loggan förut, om än så känns den fräsch, är svag för tonade fält och gillar fonten i typografin.

Madrid
-Hääääärlig typo och relativt fräsh hand, men inte för ett OS, fattar ni vad trött man skulle bli på den där jävla handen under ett OS? den skulle vara med överallt. och säkerligen animeras också, i sändningen, och göra diverse saker. huvva!

Tokyo
-Ser ut som en karate eller sumoknut, vilket säkert är rätt, men inte så kul, och fonten i texten är ett bra exempel på att man gjort ngt som känns framtiden, men som aldrig kommer att kännas nu, inte ens i framtiden, då kommer det bara kännas just det, som framtiden.

Doha
-Ingen aning om var Doha ligger, vad de vill eller varför de valt att göra en logotyp i stil med ett halvfräckt engelskt managementföretag.

Praha
-Den är ju fin, men den känns inte Prag, ifallafall inte hur jag känner Prag, fast fonten känns fin.

Baku
-Se Doha. .

Så vad tror jag? Jag vill ha OS i Prag, det vore sjukt oväntat och rätt stiligt. Möjligvis Madrid för torgen, maten, värmen och typografins skull, men den där handen skrämmer skiten ur mig.

Inga kommentarer: