torsdag, mars 19, 2009

Dramatisk restaurang


var och åt lunch på ett ställe jag aldrig varit på tidigare häromdagen efter en skön tur i vårsolen, nämligen elverket. nedan följer min recencerande berättelse:
-kom in och slogs av att det var många olika möjligheter att sitta och mycket folk.
-ställde mig i kö till baren där jag trodde man skulle beställa.
-såg menyn skriven på en pelare.
-bestämde mig för att beställa pastan.
-uppfattade det som att de bakom mig i kön försökte tränga sig.
-förstod att de bara ville se menyn på pelaren.
-noterade att de antagligen inte var ett par pga ålderskillnaden.
-noterade att han berömde hennes sminkning.
-väl framme i kassan beställde jag min pasta.
-han framför mig i kön, en lång man som jag numera tror var Bengt Baron, sade när han avslutat signerandet av sitt kreditkortskvitto: "Jag simmar bättre på tonfisk" och sen dröjde han sig liksom kvar, med ett leende på läpparna, som om för att låta han i baren göra kopplingen; tonfisk-simma-bengt baron-kändis.
-mannen bakom bardisken tittade bara på sina kvitton och pengar.
-när jag ska skriva på mitt kvitto så tränger sig en kvinna framför mig med en gaffel.
-kvinnan som trängde sig säger till mannen i baren: "jag hittade den här gaffeln på golvet, jag lägger den här" och lade gaffeln på bardisken.
-mannen bakom bardisken tittar förskräckt upp på henne och säger: "Är det sant? ? "
-mannen bakom disken undrar var jag sitter i resturangen och hur de kan hitta mig.
-jag berättar för mannen att vi sitter precis bakom kön och att vi har en barnvagn med oss.
-jag går och hämtar sallad med vitlök-yogurt-citron dressing och några olivbröd.
-jag äter några gafflar sallad.
-jag äter upp olivbrödet.
-min pasta med bacon och ostsås serveras.
-under lunchens gång så bländas jag av vårsolen som reflekteras in i restaurangen via framrutan på en Chevrolet.
-äter upp all mat utom en liten sjö med balsamvinäger.
-hämtar lite mer olivbröd.
-äter upp olivbrödet.
-besöker toaletten.
-lämnar stället med vårsolen gassandes över mig.


4 kommentarer:

Svenska Larm sa...

Mycket bra berättelse. Jag blev sugen.

Ola sa...

Tack, det hände ju en hel del, så man undrar lite vad nästa gång har i sitt sköte.

The pyssler sa...

Och det här väntade jag flera dagar för att få läsa...trodde du hade kommit på nått världsomskakande ju..

The pyssler sa...

Det där lät ju inte så snällt..ok förlåt. Men jag hade väntat mig nån jättebra idé som du knäckt. puss