lördag, mars 27, 2010

Mitt namn är Carl Philip och nu vill jag göra design igen.


Allas vår Carl Philip har nu lanserat ännu en blivande design-klassiker om man får tro den blinda inredningsmobben.
Han har inspirerats av gamla dekorativa koppartryck av Slottet Tre kronor och såklart av branden av nämnda slott som han hört talas om under sin uppväxt. Vid sitt sk. skissbord så kläckte han idén till brasskyddet, eller gjorde han?

Min gissning är att han hade en dator vid skissbordet, och att han surfade på nätet, och efter 3 månaders öppen designstöldjakt så hamnade han på min blogg, och se, jag bloggade nämligen om samma idé tidigare. "Hah" tänkte prinsen, den vill jag designa, och så kanske han snodde den idén.

Tycker det kan vara OK att sno idéer och vidareutveckla dem, vilket han gjort, genom att han dragit in sin egen familjs historia i det hela. Precis som om jag hade designat den, så kanske jag hade tolkat in branden av huset mitt emot punkthuset på getberget. . .eller någon annan traumatisk brand ur min historia. Då arkaden brann kanske? Och det blev rea på galet mönstrade skjortor pga rökskada?
Tillbaka till saken, ja, det är OK att inspireras och sno, men då tycker jag man ska vara tydlig med var man fått idén ifrån. Inte hålla på och snacka om att man kommit på det själv, och efterkonstruera ihop en historia om det.

Nåväl, nog om förakt för den rastlösa prinsen för idag, eller nä, har säkra källor på hur bra han egentligen är som racingförare:

De andra förarna är fullkomligt livrädda för honom, då han kör utan någon som helst ekonomisk press, det finns en slags kod inom racingvärlden att man håller avstånden när man åker in i kurvor osv, så att man inte tar risker som drabbar de andra, men inte prinsen, han ligger tätt och har mer än en gång kört in i bilarna framför honom. Vilket får som resultat att de numera släpper fram honom, kanske inte så konstigt då alternativet är att känna honom braka in i en vid nästa inbromsning.

Ser redan fram emot vad hans nästa design blir.

Inga kommentarer: