tisdag, mars 30, 2010

Wikströms, de konstnärliga; Karin Wikström


Jag har påbörjat en bloggserie, där jag utforskar mina efternamne i jakt på konstnärliga Wikströms. Man kan se det som en egen slags släktforskning, eller ett eget försök att förstå vem jag är och varför jag skapar.

Först ut är den Östersundsfödde(f 1959) konstnären Karin Wikström.

Klickar ni på bilden ovan så ser ni den större. Hon skapar naiva flytande verk med återkommande refränger. Hon har beskrivits som en konstnärernas konstnär, vilket jag inte riktigt vet varför de säger så eller vad de betyder, och vid hennes erhållande av ett stipendie på 50.000kr så talades det om hennes konst som bilddikter. Vilket nog är talande.
Otroligt fina små tavlor hon gör tycker jag. Hade gärna ägt en Karin Wikström eller två.

Ni läser mer här, här, här och såklart här.



Inga kommentarer: