lördag, januari 30, 2010

Sam Nilsson och framtiden


Här ute på Färingsö finns det många kändisar, som häromdagen när jag var ute i ett viktigt ärende och befann mig sittandes brevid en man som sade sig heta Sam Nilsson. Jag tyckte jag kände igen honom. Så där, på platsen, så tog jag fram min telefon, och googlade honom.
Jag kände mig som en spion.
Där och då läste jag följande:

Wikipedia
Sam Nilsson är såsom många jag känner född i Norsjö. Men han var partisekreterare för HögerPartiet. Han är mest känd tror jag för att han var chef för SVT.

Nära att drunkna på island
"
Strax efter klockan 11 steg han ned det svavelosande vattnet som påminner om blåfärgad mjölk. När han klev upp igen drabbades han av ett kraftigt blodtrycksfall. En badvakt såg hur Sam Nilsson svimmade och föll ned i det 39-gradiga vattnet."
En riktigt läskig historia, tydligen väldigt nära att den då 71åriga Sam strök med.

Emmyvinnaren Sam
Han belönades 1998 med en Emmy, ett sk. Directorate Award. För sina insatser som chef för SVT. En klart intressant artikel som belyser hans storhet på världslig nivå.

Romantikern Sam
1957, som ung reporter i Umeå, träffade han sin nuvarande fru, konstnären Martha Ross-Edelheit från New York, det klickade direkt, men inget annat hände, och 35 år sedan, träffades de igen, och gifte sig. Vill minnas att jag hörde honom prata på perfekt engelska när han satt brevid mig, undrade vem han pratade med, för han sken upp som en sol, förstod senare att det var Martha han pratade med.

Vad jag vill med detta inlägget? Tänkte mest dela med mig om de spännande små anekdoterna jag googlade fram, och även påpeka att vi faktiskt lever i framtiden.

Och ja, upptäckte även när jag skrev detta och googlade Martha, att hon gör riktigt fina grejer. Titta på hennes sida, och då bland annat det här vågade verket, som är skapat året jag föddes:

Men men, till saken, vi lever i framtiden, glöm inte det.

Inga kommentarer: