måndag, januari 12, 2009

Supertoppar

Inatt då jag låg och vred mig och väntade på att somna så tänkte jag en del på en ny superkaka som jag tänkte tillverka, jag hade smaken i munnen, eller, en förnimmelse av smaken. Jag lät den dansa runt på min tunga och gav den ett namn.

Namnet på smaken blev Supertoppar.

Nedan ser ni det dagsfärska receptet.

Supertoppar 1.0:
200gram mandelmassa

2 ägg ägg
50 gram 70%-ig choklad
125 gram smör
1 dl socker
6 dl havregryn

Smält smöret tillsammans med chokladen i
mikron. Rör ned med den rivna mandelmassan. tillsätt ägg och socker. och rör tills en något sånär jämn smet. tillsätt 6 dl havregryn och rör om efter varje dl.

Tag en rågad matsked smet och klicka den på bakpapper på plåt, upprepa 12 gånger per plåt, och använd 2 plåtar. Det blir totalt 24 supertoppar.

Nu ser det ut ungefär såhär:

Supertoppar



Kör detta i ugnen på 175 grader 10 minuter. Medans den gräddar äter ni upp smeten som blev över, det blir rätt mycket över, men det går inte att baka supertoppar utan att äta smet. det går inte, det går inte. När tiden är över ser ni detta:


Superruiner


Sen är det bara att servera och lägga resten på burk i frys eller skafferi.


4 kommentarer:

sanna sa...

vad gott!

Ola sa...

de blev helt ok, var lite osötsugen efter att ha ätit så mycket smet, ska göra ett nytt försök ikväll.

Svenska Larm sa...

En förnimmelse av smaken. Det är fint. Gillar också att du skriver ägg två gånger, eftersom de är två.

Ola sa...

Tack där. Avsikten att skriva ägg två gånger var ju inte att de var två, det var bara en lyckans slump.
Orsaken var ju snarare att ägg i detta fallet både är enheten och ingrediensen. Hade med andra ord kunnat stå 2 dl ägg, men nu var enheten ägg, inte dl.